Nog op zoek naar een fonkelnieuwe Volkswagen XL1? Er gaat er later deze maand een onder de hamer!


Hij heeft officieel een registratie in 2015, maar op basis van de kilometerstand van slechts 126 km kun je wel stellen dat de auto fonkelnieuw is. De XL1 is weliswaar buiten geweest, maar de bandjes hebben meer op de oprijplaten van een autoambulance hun meters afgelegd dan op de openbare weg. De eigenaar is een Engelse Volkswagen-dealer, die de opzienbarende XL1 als presentatiemodel gebruikte. Overigens betreft het een linksgestuurd exemplaar. Een rechtsgestuurde XL1 is nooit gebouwd.

Zes in Nederland

De oplage van de XL1 is sowieso heel gering. De Duitse autobouwer maakte er 250 stuks, waarvan 200 in hoofdzakelijk Europa zijn verkocht. In Nederland zijn destijds zes stuks afgeleverd. Twee daarvan gingen naar klanten en twee naar dealers. De resterende twee exemplaren zijn in het bezit van de importeur. Slechts vijf staan er in Nederland geregistreerd. In Duitsland staan verschillende exemplaren te koop. Net als het model uit Engeland staan ook op die exemplaren weinig kilometers.

Zuinigheidswonder

De XL1 is een van de meest excentriek modellen uit de historie van Volkswagen. De auto is ontwikkeld als zuinigheidswonder. De auto is grotendeels van carbon fiber vervaardigd, heeft een ultralage cW-waarde van 0,185 en beschikt over een officieel verbruik van 1 op 111. De tweezitter, waarbij de passagiers schuin achter de bestuurder zit, kostte destijds zo’n 111.000 euro. Tijdens de Silverstone Auctions, die op 10 en 11 november wordt gehouden, van het NEC Classic Motor Sale 2018 verwacht het veilinghuis tussen de 95.000 en 115.000 Pound Sterling (omgerekend 117.000 tot 142.000 euro) op te halen.

Join de Autovisie community op YouTube

En praat mee met meer dan 55.000 abonnees!

Join!